Stowarzyszenie Otwarte Klatki publikuje nagrania w technologii wirtualnej rzeczywistości z klatkowej hodowli kur niosek. Dzięki specjalnym okularom Virtual Reality każdy może przenieść się na fermę i osobiście doświadczyć życia polskich kur. To pierwsze w naszym kraju nagrania z ferm przemysłowych zrobione przy pomocy kamer 360 stopni.
Po założeniu specjalnych gogli przenosimy się do ciemnego wnętrza fermy jajczarskiej. Dobiega nas kakofonia dźwięków, które wydają z siebie kury. W wielkiej hali widzimy rzędy klatek, w których przebywa kilkadziesiąt tysięcy ptaków. Możemy przyglądnąć się każdej z nich i rozejrzeć dookoła. Wyraźnie dostrzegamy nadmierne stłoczenie, w jakim żyją zwierzęta. Rzędy klatek zdają się ciągnąć bez końca. W zasięgu wzroku mamy tysiące kur znoszących jajka, które trafią na półki polskich sklepów.
„Szacuje się, że nawet 89% wszystkich jaj wyprodukowanych w Polsce pochodzi z chowu klatkowego. Dzięki sprawnemu marketingowi nie zdajemy sobie sprawy, jak naprawdę wygląda ich produkcja” – mówi Jakub Stencel, koordynator kampanii.
Stowarzyszenie Otwarte Klatki, w ramach kampanii „Jak One To Znoszą?”, informuje konsumentów o problemach związanych z tym typem hodowli. Teraz również zaprasza, aby za pomocą okularów VR przenieść się do środka fermy.
9 marca kampania „Jak One To Znoszą?” ruszy ponownie. O godzinie 12.00 na placu przed Teatrem Śląskim w Katowicach aktywiści Stowarzyszenia Otwarte Klatki zachęcać będą do wirtualnego wejścia na fermę i poznania realiów hodowli klatkowej. W sobotę 12 marca podobna akcja odbędzie się zarówno w Katowicach, jak i w 11 miastach w całej Polsce. Otwarte Klatki będą też zapraszać do podpisania deklaracji niekupowania jajek „trójek”. Można to zrobić również na stronie: www.jakonetoznosza.pl.
Ponadto 9 marca Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikuje raport „Jak One To Znoszą?”,który opisuje problemy związane z hodowlą kur, z wyszczególnieniem chowu klatkowego.
Raport podsumowuje badania dobrostanu kur w różnych hodowlach oraz analizuje światowe trendy wśród hodowców zwierząt oraz producentów żywności.
W ciągu ostatnich kilku lat zauważalna stała się tendencja do rezygnowania przez większe sieci handlowe i restauracje ze sprzedaży jaj pochodzących z chowu klatkowego. W USA są wśród nich tacy giganci jak Burger King, Kraft Foods, McDonald’s, Nestlé, Subway, Wal-Mart czy Wendy’s.
„Także w polskim społeczeństwie widoczny jest sprzeciw wobec jajek „trójek”. Według sondażu IBRiS przeprowadzonego w lutym 2016 roku, aż 78% Polaków uważa, że chów klatkowy kur nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków” – tłumaczy Stencel.
Wraz ze startem kampanii Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikuje najnowsze zdjęcia i filmy ze śledztw.
www.flickr.com/photos/otwarteklatki/sets/72157665195187656