STSport

Ferdynand Porsche urodził się 3 września 1875 roku, a zmarł 30 stycznia 1951 roku. Po śmierci został uznany za jednego z najwybitniejszych konstruktorów motoryzacyjnych i nadano mu tytuł “Samochodowego inżyniera Wieku”.
Samochody marki Porsche, którą stworzył wraz z synem, produkowane są obecnie przez niemiecką firmę Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG. Siedziba tej firmy znajduje się w miejscowości Zuffenhausen w Niemczech.

Ferdinand Porsche i Adolf Hitler

Ferdinand Porsche i Adolf Hitler

Firma Porsche została założona w Stuttgarcie 25 kwietnia 1931 roku przez Ferdynanda Porsche i początkowo działała tylko i wyłącznie, jako biuro konstrukcyjne. Firma Porsche już od samych zalążków swego powstania współpracowała z firmą AG, dla której konstruowano samochody.Tajemnicą poliszynela jest, że to właśnie Ferdynand Porsche był konstruktorem pierwszego modelu Volkswagena tak zwanego ”Garbusa”, którego stworzył na zlecenie Hitlera w 1934 roku. Masową produkcję „Garbusa” rozpoczęto już w 1939 roku. Ferdynand Porsche za to osiągnięcie jak i za szereg innych otrzymał z rąk Adolfa Hitlera “Niemiecką Nagrodę Narodową w Dziedzinie Nauki i Sztuki”, która była nazistowską odpowiedzią na nagrodę Nobla, którą notabene Niemcy bojkotowali. W czasie II wojny światowej, Porsche ściśle współpracował z III Rzeszą projektując pojazdy pancerne dla wojska, w tym między innymi czołg “Tygrys” i “Mysz”.

Czołg Ferdinanda Porsche

Czołg Ferdinanda Porsche

W 1945 Francuzi aresztowali Ferdynanda Porsche, jako zbrodniarza wojennego, w wyniku czego w więzieniu przesiedział prawie dwa lata, nie otrzymując żadnego wyroku skazującego.

Ferdinand Porsche i Adolf Hitler

Ferdinand Porsche i Adolf Hitler

W 1948 roku syn Ferdynanda, Ferry otworzył fabrykę Porsche. Prace nad pierwszym modelem samochodu marki Porsche prowadzone były w budynku starego tartaku w Austrii. W 1948 roku powstały pierwsze wersje samochodu Porsche 356 składające się z części Volkswagena Garbusa. Nie było wtedy pracy maszynowej i pierwsze 50 egzemplarzy modelu 356 wyprodukowano całkowicie ręcznymi metodami. Dopiero ostatnie egzemplarze tego modelu posiadały silniki Porsche i amortyzatory własnej konstrukcji. W tym samym roku roku Ferry Porsche przejął całkowicie firmę ojca, który z racji podeszłego wieku odszedł na zasłużoną emeryturę.

1950 roku Ferdynand Porsche dostał wylewu krwi do mózgu, co spowodowało, że ostatni rok swego życia spędził przykuty do łóżka. Zmarł w 1951 roku, w wieku 75 lat mając na swym koncie skonstruowanie, bagatela tylko trzystu różnego rodzaju pojazdów mechanicznych.
Po śmierci Ferdynanda Porsche jego syn Ferry rozbudował firmę do potężnych rozmiarów, zyskując uznanie i niekwestionowany prestiż na rynku motoryzacyjnym. W latach 60-tych zademonstrowano nowy model sportowego Porsche 911 z 6-cylindrowym silnikiem produkowanym przez firmę Porsche.To auto było strzałem w dziesiątkę. Masowa sprzedaż tych aut, z powodów walorów sportowych przekroczyła wszelkie oczekiwania. Porsche 911 było pierwszym samochodem na świecie, które wygrało rajd Paryż- Dakar nie będąc autem terenowym. Ciekawostką jest, że Porsche 911 było ulubionym samochodem wyścigowym polskiego kierowcy rajdowego Sobiesława Zasady, w którym to aucie wielokrotnie startował w rajdach. W 1972 roku firma, stała się spółką akcyjną i rodzina Porsche przestała nią rządzić i pełnić w niej funkcje kierownicze. Akcjonariusze firmy zdecydowali o rozszerzeniu asortymentu marki Porsche wprowadzając do produkcji zegarki, okulary słoneczne, meble, zabawki, odzież.

Porsche wkrótce wypuściło na rynek kolejne modele samochodu, były to: Porsche 912, Porsche 914, Porsche 928 i Porsche 924. W 2002 roku firma Porsche rozpoczęła produkcję modelu Cayenne Turbo S, a w 2004 na rynek wszedł absolutny jak na tamte czasy dominator, Porsche Carrera GT z silnikiem o mocy 605KM, który do setki przyśpiesza w 3,9 sekundy i potrafi wydusić z siebie prędkość 330km/h.

Porsche Carrera GT 2004 rok

Porsche Carrera GT 2004 rok

W sierpniu 2009 roku Volkswagen podjął decyzję o przejęciu 42 procent akcji Porsche, co ostatecznie nastąpi pod koniec 2011 roku. Porsche zostanie dziesiątą z kolei marką należącą do Volkswagena, co z pewnością wzmocni tego potentata, gdyż Porsche osiąga przychód roczny rzędu ok. 5-6 mld Euro.


Porsche, przejmując tradycje z II wojny światowej zajmuje się również projektami niezwiązanymi z motoryzacją, a jej przykładowym produktem jest niemiecki czołg Leopard. Nowojorski Luxury Institute przyznał Porsche tytuł najbardziej prestiżowej marki motoryzacyjnej na świecie.

Categories: Polecamy 0 like

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.